tiistai 11.8.2020 | 16:54
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kalajoen pääkirjasto kehittää toimintaansa asiakaskyselyn perusteella – Monipuoliset palvelut saavat kiitosta, lukurauhaa kaivataan vielä lisää

Hanna Parhaniemi
To 9.1.2020 klo 09:26

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Toissa syksynä avattu Kalajoen uusi pääkirjasto saa käyttäjiltä kiitosta syksyllä järjestetyn asiakaskyselyn mukaan.

230 kyselyyn vastanneesta 86 prosenttia kokee nykyisen kirjaston entistä, yläkoulun yhteydessä ollutta kirjastoa paremmaksi. Avovastauksissa uuden kirjaston katsottiin olevan entistä nykyaikaisempi ja houkuttelevampi. Vastauksissa mainittiin myös, että kirjastoon on nyt helpompi piipahtaa muita asioita hoitaessa. 94 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä juurikin kirjaston sijaintiin, mikä mahdollisesti näkyy siinä, että kirjaston asiakasmäärät ovat lähes tuplaantuneet.

Kaupunginkirjaston palvelupäällikkö Joni Rahja kertoo olevansa tyytyväinen kyselyn tuloksiin.

– Ilahdutti, että niin moni vastasi kyselyyn. Määrä oli melkein kolminkertainen edelliseen kyselyyn verrattuna ja saimme myös paljon avovastauksia. Kuntalaisia selvästi kiinnostaa ja he haluavat vaikuttaa kirjaston palveluihin, Rahja sanoo.

Hän toteaa, että kyselyn avulla todellakin pääsi vaikuttamaan, sillä siihen vastanneiden toiveet eivät jää vain ilmaan leijumaan. Kirjastossa on esillä tietoa kyselyn tuloksista ja lisäksi kirjallisia vastauksia ihmisten toiveisiin ja kysymyksiin.

Kysely osoittaa, että kuntalaiset pitävät kirjaston palveluista. Esimerkiksi asiakaspalvelu sai entistä paremmat pisteet, vaikka itsepalvelu on lisääntynyt uuden kirjaston myötä huomattavasti. Palveluihin on oltu myös tyytyväisiä.

– Meille onkin tullut hirveästi uusia palveluja tänne, Rahja huomauttaa.

Kirjastosta voi nykyään esimerkiksi lainata lautapelejä ja kausikortteja jääkiekkopeleihin, 3d-tulostaa, pelata pelihuoneessa ja aukioloaikojakin on pidennetty.

93 prosenttia vastaajista pitää kirjastoa viihtyisänä. Osa kuitenkin kaipaa enemmän lukurauhaa ja yksityisyyttä.

– Emme ole ehkä tiedottaneet riittävästi, että pienryhmätilaa pystyy käyttämään rauhallisena lukutilana silloin, kun siellä ei ole muita varauksia. Moni ei hoksaa, että sitäkin saa käyttää, Rahja kertoo.

Lisäksi kirjastoon on hankittu tietokoneella varustettu kokouskuutio, jota saa varattua kirjastokortilla esimerkiksi rauhalliseen opiskeluun, työskentelyyn tai lukemiseen.

Myös äänimaailma puhutti. Vaikka kyselyn perusteella se koetaan keskimäärin sopivana, se kirvoitti vastaajissa eniten kommentteja. Palautetta tuli eniten nuorten käyttämästä äänentasosta sekä kielenkäytöstä. Henkilökunnan puuttumista metelöintiin kuitenkin kiiteltiin, mutta osa toivoi vielä tiukempaa asennetta.

Kirjastossa on alkanut vierailla enemmän koululais- ja päiväkotiryhmiä, mikä tuo luonnollisesti lisää ääntä kirjastoon. Rahjan mielestä vierailut ovat kuitenkin hyvä asia.

– Ei kirjaston pidäkään olla ihan hys, hys -paikka. Normaali puheääni ei häiritse täällä, mutta puutumme kyllä aina häiritsevään käyttäytymiseen.

Vastaajat toivovat, että kouluissa ja kodeissa käytäisiin läpi sitä, miten julkisissa tiloissa käyttäydytään muita häiritsemättä.

Vaikka aineistoa on uudessa pääkirjastossa vähemmän, osa asiakkaista kokee, että sitä on hankalaa löytää. Palautteen perusteella osasyynä voi olla se, että kaikki eivät ole löytäneet veivattavia varastohyllyjä, joista aineistoa saa käydä lainaamassa vapaasti.

Rahja kertoo, että tarkoituksena on laittaa kirjastoon ”tästä lisää varastossa” -tyylisiä infolappuja esimerkiksi jonkun suositun kirjailijan kohdalle. Opasteita on muutenkin lisätty koko ajan kirjastoon.

Aineiston kunto ja esillepanot saivat hyvät arvosanat.

– Esillepanoon ollaan panostettu hirveästi. Sitä toivottiin vieläkin lisää ja minäkin haluan lisätä sitä edelleen, Rahja mainitsee.

Löydettävyyttä voi hankaloittaa myös se, että hyllyjärjestys elää vielä. Esimerkiksi omaelämäkerrat tullaan siirtämään omaan hyllyyn löydettävyyden helpottamiseksi.

Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijan, Anne Tavastin, järjestämän kyselyn päätutkimuskohteina olivat kirjaston asiakaspalvelu, tilat sekä palvelut. Kuntalaisilla oli myös mahdollisuus arvioida muun muassa kirjaston kokoelmaa, tapahtumia, äänimaailmaa ja aukioloaikoja. Kysely oli osa Tavasin opinnäytetyötä ”Tämä kirjasto on parasta koskaan mitä Kalajoelle on saatu” – Kalajoen pääkirjaston käyttäjä- ja ei-käyttäjätutkimus. Sen toimeksiantajana oli Kalajoen kaupunginkirjasto. Edellinen kysely tehtiin vuonna 2017.

”Pienryhmätilaa pystyy käyttämään rauhallisena lukutilana silloin, kun siellä ei ole muita varauksia.

E-lehtiä voi nyt lukea missä vain

Kalajoki

Tähän mennessä kirjaston asiakkaat ovat voineet lukea noin 300 lehteä kirjaston verkossa kirjastokortin avulla. Nyt eMaqz-palvelu laajenee niin, että sitä voi käyttää missä vain suppeammalla lehtivalikoimalla. Aikakauslehtiä on luettavissa yli 65 omalla laitteella kotoa käsin. Palvelussa on kotimaisia aikakauslehtiä digitaalisina näköislehtinä.

Palveluun kirjaudutaan kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla, jonka saa osoitteessa kaipo.emagz.fi.

Lehdet ovat palvelussa heti niiden ilmestyttyä. Lehden avautumista saattaa joutua odottamaan hetken, jos lehti on luettavana toisella käyttäjällä.

Lisätietoja ja ohjeet löydät Tiekkö-kirjastojen verkkokirjastosta.

#