Kahvilan perustaminen vaatii työtä ja unelmointia
MAINOS - EXPONDO -
Oletko
unelmoinut omasta kahvilastasi? Se on hieno ja kunnianhimoinen haave,
joka vaatii työtä ja sitoutumista. Selvitämme, mitä kahvilan
perustaminen vaatii ja miten unelmasta saadaan enemmän totta.
Kahvilakulttuuri
kukoistaa Suomessakin ja meillä juodaan erittäin paljon kahvia.
Suomesta löytyy lukuisia toinen toistaan ihanampia kahviloita, joissa on
omalaatuinen konsepti ja sen mukainen tarjonta.
Unelmasta käytännön asioihin
Omaa kahvilaa ei kannata perustaa hutiloiden, koska siihen sisältyy
monta vaihetta. Jokainen vaihe kannattaa suorittaa huolella, jotta
tietää mitä on tekemässä. Kahvilan perustaminen ja sen pyörittäminen
ovat liiketoimintaa, johon liittyvät omat riskinsä.
Kahvilan
perustaminen sisältää paljon käytännön asioita. Käytännön asioihin
kuuluvat myös sijainnin valinta ja kahvilatarvikkeiden hankkiminen.
Apuun tulee onneksiExpondo, joka
on erikoistunut kahvila- ja ravintolatuotteiden myyntiin. Niiden kattavat
verkkosivut tarjoavat laajan valikoiman eri ammattilaistarvikkeita.
Käytännön
asioiden lisäksi pitäisi ottaa luovemmat aivonystyrät käyttöön ja
pohtia konseptia sekä tapoja markkinoida uutta paikkaa. Se kannattaa
tehdä huolellisesti, jotta voidaan luoda mahdollisimman otolliset
olosuhteet kahvilalle.
Pohdi konseptia tarkkaan
Kahvila perustuu yleensä tiettyyn konseptiin, joka toimii sen
kantavana teemana lähes kaikessa toiminnassa. Konsepti sanelee
esimerkiksi kahvilan sijainnin, juoma- ja ruokavalikoiman sekä
sisustuksen. Konseptin alle voidaan liittää myös tiettyjä
lisäpalveluita, kuten nouto- ja tilauspalvelut sekä aukioloajat.
Kahviloiden
välinen kilpailu on todennäköisesti kovaa ja jokaisen kuppilan pitää
tehdä kaikkensa erottautuakseen joukosta. Konsepti on avain tähän, mutta
sen pitää olla toimiva ja mielellään tavalla tai toisella uniikki.
Konseptia
kannattaa pohtia rauhassa ja siihen voi auttaa tutkia
markkinatilannetta. Onko tietylle konseptille tarvetta ja kysyntää
tietyllä paikkakunnalla? Onko se tarpeeksi kiinnostava ja houkutteleva,
että asiakkaat päätyvät sinne ja ostavat kahvilan tuotteita?
Realiteetit asettavat rajansa
Kahvilan konseptin luominen on sekoitus luovuutta ja käytännön
asioita. Siinä pyritään sovittamaan oma idea ja sen kysyntä yhteen.
Tämän lisäksi kahvilan perustamiseen liittyy muita realiteetteja, jotka
pitää ottaa tarkkaan huomioon.
Kahvilakonsepteja on maailmalla
lukuisia ja niistä on voitu saada inspiraatiota omilta matkoiltaan. Ne
voivat olla kuitenkin melko hullunkurisia riskejä, jotka eivät
välttämättä toimi omalla paikkakunnalla.
Konseptin perimmäinen
tarkoitus on määrittää, mihin tarpeeseen kahvila pyrkii vastaamaan.
Halutaanko sillä tarjota esimerkiksi vegaanisia kahvijuomia vai onko se
suunnattu ensisijaisesti pienten lasten vanhemmille, jotka voivat
kokoontua keskustelemaan uudesta elämänvaiheestaan?
Konseptin
määritteleminen vaikuttaa yleensä merkittävästi esimerkiksi kahvilan
sijaintiin ja tyyliin. Sen pitäisi olla kokonaisuudeltaan eheä, jossa
kaikki yksityiskohdat on otettu soljuvasti huomioon.
Mistä aloittaa?
Oma kahvila on suuri hanke, johon kannattaa suhtautua maltilla. Sitä ei kannata aloittaa kiireellä, vaan taustaselvittely on paikallaan. Kahvilatoimintaan liittyy omat riskinsä ja ne pitää selvittää huolellisesti etukäteen.
Internet voi toimia hyvänä inspiraation lähteenä, koska siellä koko maailma on avoin. Tietoa voi saada esimerkiksi erilaisista blogeista ja sosiaalisesta mediasta, joissa käsitellään kahviloita ja sen ympärillä olevia aiheita.
Omaa verkostakin kannattaa hyödyntää ja asiasta voi haastatella kahvilayrittäjiä. Parhaassa tapauksessa voit löytää hyvän sparrauskumppanin, jonka kanssa peilata ideoita ja käytännön asioita yhdessä.