Näin verkkokaupat käyttävät psykologisia kikkoja, jotta ostat tuotteen heti

Oletko koskaan ostanut verkosta tuotetta, jota et oikeasti olisi tarvinnut?

Moni verkkokauppa hyödyntää erilaisia psykologisia keinoja, jotka kannustavat meitä ostamaan. Jotkut keinoista ovat huomaamattomia, toiset ilmiselviä.

Kun tunnistat verkkokauppojen yleisimmät kikat, voit välttää tai ainakin vähentää impulsiivisia ostopäätöksiä.

Verkkokaupat hyödyntävät ihmisen taipumusta nopeaan ajatteluun

Moni arjen päätös syntyy nopeasti ja intuitiivisesti sen kummemmin ajattelematta.

Työmatkalla et pysähdy miettimään kaikkia mahdollisia reittejä, vaan valitset sen, jota olet tottunut käyttämään. Pesuainetta tai hammastahnaa ostaessasi valitset tutun merkin.

Näissä tilanteissa sovellat niin kutsuttua nopeaa ajattelua, joka ei vaadi tietoista ponnistelua. Päätökset perustuvat aiempiin kokemuksiin ja mielikuviin, ja ne syntyvät vaivattomasti. Nopea ajattelu säästää aikaa ja resursseja, mutta tietyissä tilanteissa se voi johtaa virheellisiin tulkintoihin ja huonoihin päätöksiin – kuten heräteostoksiin verkossa.

Verkkokaupat rakentavat käyttöliittymänsä ja muotoilevat viestinsä hyödyntämällä ihmisen taipumusta nopeaan ajatteluun. Tällöin ostopäätös syntyy nopeammin kuin järki ehtii mukaan.

5 psykologista kikkaa, joita verkkokaupat käyttävät

Monet verkkokauppojen hyödyntämistä kikoista perustuvat käyttäytymistaloustieteeseen ja psykologiaan. Jokaisen verkossa ostoksia tekevän kannattaa tunnistaa ainakin seuraavat viisi usein käytettyä menetelmää.

1. Niukkuuden tunne

“Vain 2 tuotetta jäljellä”, “Viimeinen kappale” ja muut vastaavat, näennäisesti varastosaldoa esittelevät taktiset viestit ovat varmasti tuttuja jokaiselle verkossa ostoksia tekevälle.

Kun tuote näyttää olevan loppumassa, aivot tulkitsevat tilanteen uhaksi: nyt on kiire. Niukkuuden tunteen luominen, joka on läheistä sukua FOMO-ilmiölle ( fear of missing out ), kannustaa nopeaan toimintaan, vaikka useimmiten tuotteita riittää kaikille halukkaille ostajille.

2. Kiireen tuntu

Näkyvälle paikalle sijoitetut “Tarjous päättyy pian” -viestit on tarkoitettu luomaan kiireen tuntua. Joskus viestin tehosteena käytetään visuaalisia ärsykkeitä, kuten kohti nollaa tikittäviä ajastimia.

Tunteet alkavat ohjata päätöksiä, kun aika uhkaa loppua. Kiire aiheuttaa pelkoa paitsi jäämisestä, mutta todellisuudessa alennuskampanja ei kuitenkaan ole loppumassa.

3. Sosiaaliset todisteet

Ihminen on laumaeläin, joka hakee vahvistusta päätöksilleen muiden valinnoista. Kun näet, että kymmenet tai sadat muut asiakkaat ovat ostaneet saman tuotteen, päätös tuntuu turvallisemmalta.

Sosiaalinen todiste ei ole uusi tai pelkästään verkkokauppojen hyödyntämä markkinointi- ja myyntikeino, mutta verkko-ostamisessa se toimii tehokkaasti. Asiakasarvostelut, suositukset tähtiluokitukset ja muut vertaisarvioinnit ovat nopea tapa kertoa tyytyväisistä asiakkaista.

4. Ankkurointiharha

“Norm. 99 €– Nyt vain 59 €.”

Ankkurointiharha on kognitiivinen vinouma, jossa ihminen sitoutuu liiaksi ensimmäisenä saamaansa tietoon. Myöhempää päätöksentekoa rajoittaa mentaalinen ankkuri, jonka takia uutta tietoa käsitellään aina suhteessa ensimmäiseen tietoon.

Verkkokaupat asettavat ankkurinsa itselleen suotuisimpaan asentoon. 59 euroa tuntuu halvalta suhteessa 99 euroon, vaikka kilpailijalta saman tuotteen voisi saada edullisemmin.

Usein ankkuroitumisen vaikutusta tehostetaan visuaalisten yksityiskohtien avulla, kuten fonttikoon muutoksilla tai tarjoukseen yhdistetyllä räikeällä värillä.

5. Kitkan poistaminen

Mitä helpommaksi ostaminen on tehty, sitä todennäköisemmin verkkokaupan ostoskori täyttyy.

Automaattisesti täyttyvät lomakkeet ja joustavat maksutavat vähentävät ostamisen kitkaa. Ostaminen tuntuu vaivattomalta, kun välivaiheet ja klikkaukset on minimoitu.

Hyvin toteutettu verkkokauppa kasvattaa yrityksen myyntiä

Psykologiset myyntikeinot eivät ole pahantahtoisia. Useimmiten ne jopa auttavat asiakasta löytämään kiinnostavan tuotteen.

Psykologisten kikkojen lisäksi verkkokaupan myyntiä voi kasvattaa myös oikeanlaisen toteutuksen avulla. Wuohi Digital auttaa yrityksiä rakentamaan turvallisia verkkokauppoja, jotka tekevät ostamisesta mahdollisimman helppoa. Lisäksi meillä on vahvaa osaamista verkkokaupan markkinoinnista ja Shopify-verkkokauppa-alustojen suunnittelusta.

Tutustu palveluumme ja ota ensimmäinen askel kohti toimivaa verkkokauppaa.