lauantai 28.11.2020 | 09:42
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Matkailun kuulumisia: Visit Kalajoki on (myös) paikallisia varten – "Moni on sanonut, että korona-aika on auttanut löytämään oman paikkakunnan aivan uudella tavalla"

Ke 28.10.2020 klo 09:08

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Kalajoki Matkailuyhdistys ry eli Visit Kalajoki on aktiivinen alueemme toimija, jonka toiminnassa on mukana noin 60 yritystä. Jäsenmäärä kasvaa, ja kaikki toiminnasta kiinnostuneet yritykset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan. Jokainen, joka kokee, että Kalajoen matkailu voi tuoda lisää asiakasvirtaa tai kysyntää tuotteilleen tai palveluilleen, voi hyötyä yhdistyksen toiminnasta.

Visit Kalajoki toteuttaa Kalajoen matkailun ja vapaa-ajan yhteismarkkinointia. Tänä koronavuonna on saanut huomata, miten matkailupalveluista ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksista kertominen on noussut aiempaakin tärkeämmäksi. Yhteismarkkinointikanavien yleisömäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Esimerkiksi nettisivuilla on käynyt jo liki 135 000 kävijää tämän vuoden aikana ja sivulatausten määrä lähentelee jo 1,3 miljoonaa. Ryntäys Visit Kalajoen sisältöjen ääreen alkoi toukokuun loppupuolella, ja sen jälkeen nettisivuilla on ollut koko ajan enemmän liikennettä kuin edeltävinä vuosina. Matkailupalveluiden lisäksi tänä vuonna sisällöissä on kiinnostanut aivan erityisesti ulkoiluun, retkeilyyn ja tapahtumiin liittyvä tieto. Olemme ilahtuneena panneet merkille, että Visit Kalajoen tuottamat sisällöt ovat olleet vielä tavallista enemmän myös paikallisten hyödyksi. Moni on sanonut, että korona-aika on auttanut löytämään oman paikkakunnan aivan uudella tavalla. Ja mikä upea ympäristö meillä onkaan!

Kuluvan kahden vuoden aikana Visit Kalajoki on panostanut entistä enemmän myös tapahtumien ja ryhmien saamiseen Kalajoelle. Vaikka korona on tuonut tapahtumien toteuttamiseen omat haasteensa, eikä isojen ryhmien tavoittelu vieraaksemme lähikuukausille ollut pahimpaan pandemia-aikaan ollut edes sopivaa, on tapahtuma- ja ryhmäasioiden äärellä tehty työ osoittautunut tärkeäksi. Olemme pyrkineet auttamaan tapahtumajärjestäjiä niissä muutoksissa, joita korona on vaatinut, ja ryhmäpuolella olemme katsoneet sinnikkäästi vähän kauemmas tulevaisuuteen ja varautuneet parempiin aikoihin. Olemme onnistuneet hienolla yhteistyöllä saamaan jopa uusia tapahtumia tuleville vuosille.

Viimeisen 365 päivän aikana Kalajoella on ollut seurantamme mukaan 421 tapahtumaa. Osallistujamäärät ovat toki olleet pienempiä jo ihan rajoitustenkin vuoksi. Suurin osa näistä tapahtumista on täytynyt toteuttaa eri tavalla kuin ennen ja tapahtumat on pitänyt sopeuttaa korona-aikaan. Monia tapahtumia on jouduttu myös perumaan, ja rajoitusten alta siirrettiin iso määrä tapahtumia uuteen ajankohtaan.

On ollut todella hienoa huomata, miten taitavasti yrityksemme ovat kyenneet uudistumaan ja muuntautumaan. Uudet turvallisuusvaatimukset on otettu nopeasti vastaan, käytäntöjä ja toimintatapoja on kehitetty onnistuneesti, ja vaihtoehtojen kanssa on oltu kekseliäitä.

Vastuullisesti toimien ja toimintaansa kehittäen matkailualan parissa toimivat yrityksemme ovatkin olleet osaltaan huolehtimassa siitä, että poikkeusaikanakin Kalajoki on säilynyt elinvoimaisena – iso kiitos siitä! Kauniit kiitokset myös kaikille matkailijoille ja vapaa-ajan palveluita käyttäneille asiakkaille! Tulevat kuukaudet eivät tule olemaan helppoja, mutta yhdessä on saatu rakennettua paljon hyvää, mistä voimme kurottaa eteenpäin.

Heidi O'Gorman

Visit Kalajoki

Myynti- ja markkinointipäällikkö

Vastuullisesti toimien ja toimintaansa kehittäen matkailualan parissa toimivat yrityksemme ovatkin olleet osaltaan huolehtimassa siitä, että poikkeusaikanakin Kalajoki on säilynyt elinvoimaisena.

#