perjantai 10.7.2020 | 02:19
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Muu

Virtaa ja virkeyttä ruoasta – Uusissa ruokasuosituksissa muistutetaan vahvasti ruokailun sosiaalisesta merkityksestä, jota voi toteuttaa myös digitaalisesti

Niina Vihelä
Pe 3.4.2020 klo 14:40

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Hyvällä ravitsemuksella ja liikkumisella voi olla merkittävä vaikutus sairauksien ehkäisemissä, niistä toipumisessa ja se tukee myös kotona asumisen mahdollisuutta.

Uudet päivitetyt ruokasuositukset julkaistiin 31. maaliskuuta. Yhdessä liikuntasuositusten kanssa niillä tähdätään toimintakyvyn ja elämänlaadun säilymiseen virkeänä eri elämänvaiheissa sekä tukemaan aivoterveyttä ja ehkäisemään fyysisen kunnon haurastumista. Uusissa suosituksissa myös muistutetaan vahvasti ruokailun sosiaalisesta merkityksestä, jota voi etenkin nyt poikkeusolojen aikana toteuttaa myös digitaalisesti.

Ikääntyessä lihasmassa pienenee liikkumisen vähentyessä. Ruokahaluunkin saattaa tulla muutoksia, jolloin ruokaa syödään vähemmän. Tällöin riskinä on riittämätön energian, kivennäisaineiden ja varsinkin proteiinien saanti sekä tahaton laihtuminen. Syödyn ruoan laatuun kannattaakin siis panostaa ja valita lautaselle mahdollisimman monipuolisesti värikkäitä kasviksia ja hedelmiä sekä hyviä proteiinin ja rasvan lähteitä. Silloin tällöin voi myös turvautua valmisruokiin, jos kokkaus välillä kyllästyttää. Suolan ja sokerin liiallista käyttöä kannattaa välttää. D-vitamiinia saa ravitsemussuositusten mukaan riittävästi, jos syö kalaa pari, kolme kertaa viikossa ja käyttää maitotuotteita vähintään puoli litraa päivässä. Muussa tapauksessa D-vitamiinilisä on suositeltavaa.

Koronavirus hankaloittaa elämää ja kaupassakäynti voi olla monelle haasteellista. Hankintojen helpottamiseksi kannattaakin nyt käyttää hyväksi verkko-ostamista ja eri kauppojen sekä vapaaehtoisten tarjoamia ostoskassipalveluita, joilla ostokset voi saada kotiovelle lähtemättä itse minnekään.

#