tiistai 29.9.2020 | 00:40
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kalajoen kiihtyvin mies – Mikko Siironen palasi hiljaisempien vuosien jälkeen kiihdytyskisoihin rytinällä

Markus Kärkinen
Ke 6.11.2019 klo 08:23

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Mikä kiihtyy nollasta 283 kilometriin tunnissa hieman yli neljässä sekunnissa ja asuu Rahjassa? Kyseessä on Mikko Siironen, joka saavutti kiihdytysautoineen menneellä kaudella top door slammer –luokan suomenmestaruuden ja nakutti samalla suomenennätysajan kyseisessä luokassa.

– Kaiken kaikkiaan kausi meni niin nappiin kuin voi. Ennen kautta olin kirjoittanut ylös erinäisiä tavoitteita tälle hommalle, osa niistä saavutettiin suunniteltua paremminkin, Siironen kertaa.

– Asetin muun muassa itselleni tavoiteajan ja sen alle mentiin. SM-sarjassa tavoitteena oli voitto ja se saavutettiin. Muuten tavoitteet liittyivät kisojen läpiviemiseen.

Kauden viidestä osakilpailusta Siironen voitti kaksi, ja vaikka menestys kolmessa muussa kisassa jäi vähemmäksi, riitti pistekertymä suomenmestaruuteen.

– Kauden kolmannessa kisassa Kauhavalla jouduttiin jouduimme vaihtamaan kampiakselin kesken kilpailun ja kisan jälkeen jouduttiin purkamaan koko moottori ja korjaamaan lohko. Touhua oli aika paljon. Sen jälkeen Motoparkin kisassa oli alkuun sytytysongelmia. Ne saatiin ratkaistua, ja siellä ajettiin suomenennätysaika. Siinä kisassa pääsin semifinaaliin asti, siinä otin punavalon eli varaslähdön. Finaalikisa oli Kauhavalla, se oli samalla Nordic top door slammers -kisa, porukkaa oli pohjoismaista ja kauimmaisin Dubaista. Siinä kisassa hävisin semifinaalissa koko Cupin voittaneelle ruotsalaiselle Anders Endille, itse voitin suomenmestaruuden.

Mestaruuskausi oli Siirosen ensimmäinen kokonainen kausi top door slammer –luokassa. Jo 90-luvulla ensi kertaa kiihdytysautoillut mies vietti 2010-luvulla useita hiljaisempia vuosia kiertäen satunnaisia kisoja Camarollaan. Muutama vuosi sitten syttyi kuitenkin kipinä uuteen kilpaluokkaan ryhtymisestä uudella autolla. Viime vuonna hän ajoi vain osan kisoista ja kausi meni pitkälti opetellessa. Tällä kaudella päästiin keräämään huolellisen valmistautumisen hedelmiä.

– Teimme kisoihin hyvän suunnitelman, jossa jaettiin jokaiselle omat työtehtävät ja vedettiin kisat kurinalaisesti läpi. Se tuotti hyvin tulosta, Siironen sanoo.

– Käytännössä se ilmeni esimerkiksi siinä, että aamupala ja -kahvi juotiin ja syötiin yhtä aikaa. Ei niin, että se jää väliin ja jokainen käy sitten pitkin päivää syömässä. Siitä lähdettiin sitten vetämään päivä eteenpäin sovittuun tapaan. Vaikka äkkiseltään voisi tuntua, että sillä ei ole merkitystä, sillä on aika isokin merkitys, Siironen sanoo.

Hän toteaakin loppukaudesta kaiken loksahdelleen kohdilleen miltei kuin itsestään.

– Kuljettajan kannaltahan se on ihan A ja O. Jos on pienikin ajatus takaraivossa, että joku vaivaa, kyllähän se vaikuttaa tekemiseen heti alusta lähtien. Tiimi on kyllä tosi hyvä, mitään asioita ei tarvitse tehdä kahdesti kun kaikki osaa osuutensa ensi yrittämällä. Ei tarvitse esimerkiksi varmistaa että onko rengaspaineet tarkistettu.

Siironen sanoo tiimin muodostavan 80 prosenttia lopputuloksesta. Varsinaisen huoltamisen ja korjaamisen lisäksi olennainen osa toimintaa on datan kerääminen autosta. Auton anturit keräävät tietoa muun muassa nesteiden paineista, sylinterikohtaisista pakolämmöistä, moottorin ja kardaaniakselin kierrosluvuista, auton ajokorkeudesta ja G-voimista.

– Tuollainen systeemi on pakko olla, tällaisella autolla ei voi ajaa millään mutu-tuntumalla. On tärkeää, että on kavereita, jotka ymmärtävät tiedonkeruun päälle ja voivat purkaa sen. Siinä vaiheessa kun olen saanut ajokamppeet pois, on Seppo (Koivikko, päämekaanikko) purkanut datan ja osaa jo siinä vaiheessa sanoa mitä on tapahtunut, oliko vaihtohetki oikea ja oliko pito oikea ja mikä meni mahdollisesti vikaan.

Mestaruuskauden jälkeen Siironen ja seitsemän hengen mekaanikkotiimi vetävät henkeä joulun tienoille asti, vuodenvaihteen kieppeillä alkaa auton rakentaminen ensi kauteen. Muun muassa nykyinen vaihteisto menee vaihtoon.

– Kytkimestä luovutaan ja sen tilalle tulee turbiini. Sillä saadaan pois kytkimen säätäminen, mikä on jumalattoman työlästä. Magneettosytytys lähtee myös pois, sen tilalle tulee suorasytytys. Itse moottori pitää tietysti käydä myös läpi, eli vaihtaa kampiakseli, kiertokanget, venttiilit ja ahtimen tiivisteet. Pelimerkkejä menee aika tavalla, Siironen sanoo.

– Kyllä se näillä menee sinne matalaan neloseen, hyväpitoisella radalla ehkä kolmosen puolelle, mutta ei Suomessa, Ruotsin Tierpissä ehkä, hän lisää.

Ensi kauden kisakalenteri on vielä auki. Suunnitelmissa on ajaa mahdollisesti pohjoismaiden Nordic top door slammer –luokkaa. Vaikka Siironen pysyisikin edelleen SM-luokassa, on Ruotsissa tarkoitus kisata enemmän.

– Ainakin Sundvallissa olisi tarkoitus ajaa yksi kisa ja Piteåssa toinen. Siellä homma on paremmin organisoitua ja kaikki niin hyvin järjestettyä, että siellä on kiva ajaa. Lisäksi Ruotsissa vaikuttaa sekin, että siellä on palkintorahat, täällähän ei ole mitään. Piteån reissullakin palkintorahat kattoivat kulut, vaikka jäätiin ensimmäiseen pudotuslähtöön. Jos olisi pärjännyt, olisi saanut reilumminkin.

Joker Cuda

Siirosen top door slammer –luokan kiihdytysauto, Joker Cuda, perustuu ulkonäöllisesti Plymouth Cudaan, mutta on Siirosen ja hänen tiiminsä itse rakentama kilpa-auto putkirungolla ja lasikuitukorilla.

Moottorina on 526-kuutiotuumainen eli 8,6-litrainen hemi-V8. Tehoa on noin 2900 hevosvoimaa kierrosluvulla 10 200.

Nopein 1/8 mailin aika on 4,17 sekuntia loppunopeudella 283 kilometriä tunnissa.

Polttoaineena on metanoli, jota kuluu noin 20 litraa lähtöä kohden lämmityskäyttö mukaan luettuna.

#