perjantai 10.7.2020 | 03:17
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Muu

Menopeli: Jääkone on iisi ja leppoisa työmyyrä

Markus Kärkinen
Ke 20.2.2019 klo 11:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Kalajoen jäähallista löytyvä Icebear Olympia on yksi hitaimmista tähän juttusarjaan koskaan koeajamistani laitteista. Toki tätä laitetta ei ole suunniteltukaan nopeus mielessä, jääkoneen ainoa tehtävä kun on tehdä jäätä.

Kuskin paikalla vasemmassa takanurkassa tunnelma on hyvin avoin. Ainoa varsinainen näköeste on pöytämäinen koko laitteen kattava ”konepelti”, joka sekin jää varsin matalalle. Kojelauta on äärimmäisen tarkoituksenmukainen ja tuo lukuisine nappeineen mieleen jonkin teollisen tuotantolaitteen hallintapaneelin. Käyttöä helpottaen jokaisen napin yhteydessä lukee sen käyttötarkoitus suomeksi.

Liikkeellelähtö on yksinkertaista. Kyseessä on sähkökäyttöinen laite, eikä siinä ole erillistä vaihteistoa. Riittää kun virrat on päällä ja menosuuntaa osoittavan kolmiasentoisen kytkimen kääntää eteenpäin. Muina vaihtoehtoina olisi vapaa ja pakki. Tosin ”vaihde” silmässäkin laite pysyy paikoillaan ja liikkuu vasta kaasua annostellessa.

Vaikka en odottanutkaan jääkoneen olevan erityisen vaikea ajettava, se yllättää helppoudellaan. Ratti on kevyt pyöritellä, kaasu pohjassakin laite kulkee vain suunnilleen juoksunopeutta, eikä vauhdin säätelyyn tarvitse käyttää kuin kaasua, laite kun hidastuu varsin tehokkaasti pelkällä kaasun nostamisella. Pito on hyvä nelivedon ja pitkänastaisten renkaiden ansiosta.

Suurinta osaa kojelaudan napeista ei tarvitakaan varsinaiseen koneen kuljettamiseen. Ne kuitenkin mahdollistavat laitteen monipuolisen käytön jään kunnostamisessa. Höylän ja harjojen lisäksi koneessa on 900 litran säiliö jäädytyksessä tarvittavaa lämmintä vettä varten ja toinen 400 litran vesisäiliö kylmää vettä varten. Lisäksi laitteessa on säiliö, joka kerää jään pinnasta irtoavan lumen ja josta se voidaan tyhjentää ulos. Sähköautoista tuttuja kantamaongelmia ei ole ilmeisen runsaan akkukapasiteetin ansiosta. Normaalissa arkikäytössä laite vaatii latauksen joka kolmas päivä.

– Ajaahan tällä osaa kuka hyvänsä, mutta jäänhoito vaatii tietoa, miten kone säädetään ja niin edelleen, koneen vakituisiin kuljettajiin lukeutuva kaupungin ulkoilualueiden hoitaja Markus Niemelä kommentoi.

Vesisäiliöt täynnä laite painaa peräti viitisen tonnia. Se onkin syytä pitää mielessä hallissa kurvaillessa. Seinäkosketusten lieventämiseksi laitteen kaikissa nurkissa on törmäysten kitkaa lieventävät rullat. Nekään eivät kuitenkaan poista hölmöilyn riskiä.

– Kyllä tällä laidasta läpi pääsee, Niemelä vahvistaa.

#