keskiviikko 30.9.2020 | 03:44
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kasvojentunnistus korvaa henkilökortit – Kalajokisen CaraCom Group Oy:n innovaatio mullistaa työmaat

To 27.9.2018 klo 09:31 | päivitetty ti 10:00

Hanna Parhaniemi

Teollisuusalalla pitkään työskennellyt Santtu Harjuhaahto sai kolmisen vuotta sitten mullistavan idean. Oivallus tuntui niin hyvältä, ettei hän malttanut jättää asiaa sikseen. Pikkuhiljaa hän löysi oikeita ihmisiä ympärilleen, esimerkiksi entisiä nokialaisia, ja tuotekehitys saattoi alkaa.

Syntyi innovatiivinen ohjelmistotalo CaraCom Group Oy, jonka uniikkius piilee kasvojentunnistusteknologian hyödyntämisessä esimerkiksi rakennustyömailla.

– Tämä ei ole sidottu mihinkään alaan, eikä kyseessä ole yksi paketti, jota myydään, vaan palvelu räätälöidään yritykselle sopivaksi, myyntijohtaja Antti Vähäoja tarkentaa.

– Myös kolmas sektori on mukana, Harjuhaahto lisää.

Työntekijät kirjautuvat työmaille kasvoillaan.

– Riittää, että henkilö kävelee kameran ohi. Näin henkilö voidaan tunnistaa luotettavasti, Harjuhaahto toteaa.

– Kameraa eivät hämää esimerkiksi parta tai silmälasit, Vähäoja huomauttaa.

Kasvojentunnistus paitsi helpottaa siirtymisiä – sekä henkilön itse että tiedon siirtymistä – se myös parantaa turvallisuutta.

– Kortin voi varastaa, mutta naamaa ei voi viedä.

Tarvittaessa kasvojentunnistukseen voidaan yhdistää muita tapoja varmentaa henkilöllisyys.

Kamera tunnistaa kasvot pikseleiden avulla. Vaikka rekisteriin jää tieto siitä, kuka on kulkenut milloin missäkin, kuvia ei tallenneta. Kuvat muuttuvat numero- ja kirjainyhdistelmiksi. Ratkaisussa on huomioitu EU:n uuden tietosuoja-asetuksen kriteerit.

Harjuhaahto kertoo yrityksen tehneen juuri aiesopimuksen Klinger Finland Oy:n kanssa. Klinger on teknisen kaupan ratkaisutoimittaja. Yhteistyö Klinger Finland Oy:n kanssa mahdollistaa tulevaisuudessa CaraComin Kasvontunnistus-ohjelman myynnin lisäosana heidän tuotepakettinsa yhteydessä myös Suomen rajojen ulkopuolelle.

– Pienillä yrityksillä on vaikeaa, mutta kun yhdistää voimia, mahdollisuuksia on vaikka mihin.

Sopimuksen merkittävyydestä kertoo sekin, että Klingerin liikevaihto on Suomessa 40 miljoonan euron luokkaa.

Harjuhaahto huomauttaa, ettei kasvojentunnistus ole uusi asia, mutta tässä asiayhteydessä ja näissä mittasuhteissa CaraComin tarjoama palvelu on uniikki.

– Emme ole sidottuja mihinkään laitteeseen. Me voimme tehdä myös virtuaaliportteja, jotka tehdään perustamalla karttapohjalle koordinaatit, Harjuhaahto kertoo.

Hän heittää, että jossain vaiheessa on mahdollista tunnistaa myös henkilöiden mielialoja. Tällä hetkellä ei olla kuitenkaan vielä siinä pisteessä. Harjuhaahto painottaa, ettei keksintö jää polkemaan paikalleen.

– Kehittämistyössä kentältä saatu palaute on erittäin tärkeää.

CaraComin tuotevalikoimaan kuuluu myös teollisuuden tarpeisiin kehitetty ennakoivan työturvallisuuden ohjelmistokokonaisuus CrewCare.

Caracomin toimipiste sijaitsee Hiekkasärkillä Hilmantorin kupeessa. Lisäksi yrityksellä on väkeä Oulussa ja Helsingissä. Tällä hetkellä CaraCom työllistää 11 henkilöä.

Yrityksen nimi ei äkkiseltään kerro mitään, mutta on todellisuudessa hyvinkin kuvaava.

– Cara on espanjaa ja se tarkoittaa kasvoja, Vähäoja selventää.

– Minun rouvani sen keksi, Harjuhaahto mainitsee.

He kertovat, että kauppa käy tällä hetkellä sen verran hyvin, että it-puoli on työllistetty loppuvuodeksi. Seuraava pykälä on Laatukeskuksen Quality Innovation Award -kilpailu, jossa CaraCom on mukana. Kyseessä on suomalainen, kansainvälisesti arvostettu innovaatiokilpailu, joka järjestetään kerran vuodessa. Viime vuonna mukana oli 431 kilpailijaa 12 eri maasta.

– Jos keksii mielestään oikein hyvän jutun, asia kannattaa viedä eteenpäin, Harjuhaahto rohkaisee.

#