Pääkirjoitukset

Juttuja tehdään tilaajille, mutta maksumuurin ylitys on helppoa

Annika Tiitto

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan Kalajokiseutu tavoittaa 18 900 lukijaa joka viikko. Kalajoella tavoitamme ihmiset erittäin kattavasti, mutta lukijoita löytyy myös muualta Suomesta.

Saamme olla erityisen iloisia siitä, että printin tavoittavuus on kasvanut: meille on siis käynyt täysin päinvastoin kuin valtaosalle Suomen muista paikallislehdistä. Digissäkin tavoittavuus on huikea: parhaat juttumme ovat saaneet digissä yli 10 000 sivunäyttöä.

Panostamme tietysti printtiin edelleen, mutta olemme siirtäneet työtapaamme entistä enemmän digilähtöiseksi. Kalajokiseudun digissä julkaistaan uutisia joka päivä ja sieltä löydät aina enemmän sisältöä kuin printistä. Kehitämme digiä jatkuvasti, ja kauan kaivattu kommentointimahdollisuuskin on pian tekemässä paluun.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Printtilehden tilaukseen kuuluu aina digi, mutta digiä saa tilattua myös ilman paperilehteä. Digissäkin jutut ovat maksullisia, sillä ne on tarkoitettu nimenomaan tilaajille.

Silloin tällöin saamme juttujen maksullisuudesta palautetta ja ihmetteleviä kommentteja, mutta eihän kaupastakaan saa ilmaiseksi leipää ja maitoa. Maksamalla paikallislehden sisällöstä myös digissä pidät huolta siitä, että paikallislehti elää ja voi hyvin. Näin paikkakunnalla säilyy puolueeton tiedonvälittäjä jatkossakin.

Kun juttuja jaetaan someen, on syytä muistaa, että niiden jakaminen linkittämällä on sallittua, mutta jutun kopioiminen sellaisenaan tai esimerkiksi printtilehden sivusta otetun kuvan jakaminen on tekijänoikeusrikkomus. Jos satunnainen vierailija törmää linkin takaa löytyvään maksumuuriin, sen ylittäminen on helppoa: pelkkä lehden tilaus riittää.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä